Halaman

Sabtu, 22 Januari 2011

Bergurau..biarlah berpada-pada

Biasalah..kadang-kadang kita bergurau dengan seseorang.Mungkin saje ye nak mengusik atau menyakat untuk hilang rasa boring atau memang kita rasa seronok dapat mengenakan member atau teman-teman di keliling kita.Kadang-kadang kita ketawa terbahak-bahak dan orang yang kita kenakan tu tentunya berasa terkenalah.Kalau kawan kita itu sporting tak apa le.Tapi bagaimana tiba-tiba kawan kita tu hari tu moodnya tidak baik..tentulah gurauan tadi boleh membawa masalah yang tidak diduga...

Janganlah bergurau sampai boleh membawa bencana seperti yang dilaporkan berlaku di Connecticut,Amerika syarikat. Akibat bergurau berpunca dari kentut,Marc Hinggins ,21 menikam sekumpulan rakannya yang berparti,membunuh seorang daripadanya selepas berang dan naik angin selepas kawannya mengejek kerana terkentut. Kawan baiknya Matthew Walton ,21, menemui ajal di hospital Bristol.Tiga mangsa lain,Sandrab Ranger 18,David Klett,19 dan Tyler Basso,18 dirawat di hospital sebagai pesakit luar.Higgins kemudian menyerah diri dan mengaku melakukan jenayah terbabit.Katanya,dia amat marah dan tidak tahan kerana dipersenda kerana membuang angin selain mahu mengajar supaya jangan mempermainkannya. Dia ditahan dengan jaminan AS$2 juta(RM6.12 juta) di Bristol sebelum kesnya dipindah ke Mahkamah Tinggi.

Apa yang berlaku di Amerika itu, boleh juga berlaku di mana-mana dan kepada sesiapa jua sekiranya bergurau tanpa had dan tidak berpada-pada, kerana jika terlebih gurauan mungkin boleh membawa kemarahan kepada orang lain yang boleh membawa padah.

Moralnya:Berpada-padalah bila bergurau walaupun dengan kawan baik kita.

2 ulasan: