Halaman

Ahad, 16 Januari 2011

CERITA SAYA: KISAH SI PEMUDA DENGAN PAKCIK TUA.

Sekembalinya dari luar negara,seorang pemuda macho menaiki ERL dari KLIA ke KL Sentral.Di sebelahnya duduk lelaki tua yang mempamerkan muka yang cukup serius.Kedua-duanya diam walaupun hampir sepuluh minit berlalu. Untuk menghilangkan rasa bosan,pemuda tadi cuba mengajak lelaki tua di sebelahnya itu berbual.

"Pukul berapa sekarang ,uncle?" Sebuah pertanyaan biasa yang selalu kita tujukan kepada sesiapapun, dan selalunya yang ditanya itu akan menjawab dengan senang hati.Tapi kali ini sungguh di luar dugaan,lelaki tua tidak sedikit pun memberikan respons kepada pertanyaan pemuda itu.

"Agaknya orang tua ni pekak,kut..."kata pemuda itu dalam hati. Lalu diulanginya lagi pertanyaan yang sama sehingga tiga kali.Lelaki tua tetap mendiamkan diri,menjeling pun tidak.

Pemuda tersebut mencuit bahu lelaki tua dan kemudian bertanya."Uncle...uncle tak dengar ke saya tanya?"
"Serba salah saya nak jawab,"balas lelaki tua, langsung tidak memandang wajah pemuda itu."Nanti kalau saya jawab,kita akan berbual lebih panjang.Awak akan soal itu, soal ini...dan akhirnya kita jadi lebih mesra.."
"Apa salahnya kita tambah mesra.kan bagus begitu?"balas pemuda sedikit bingung.
"Tak salah kata awak? Apabila kita sudah mesra,ketika anak gadis dan isteri saya menjemput saya di KL Sentral nanti,tentu saya akan memperkenalkan awak kepada mereka."

Pemuda tadi bertambah bingung."jadi...?" dia cuba menyambung kata-katanya.
"Isteri saya orangnya baik,peramah dan cepat mesra.Dia tentunya akan mempelawa awak ke rumah.Awak tentunya akan berehat dan menikmati jamuan yang dihidangkannya.Setelah itu awak tentu juga akan lebih rapat dengan anak gadis saya dan kemudian jadi boyfriendnya.Lepas itu awak mungkin jadi menantu saya.Peninglah saya nanti."kata lelaki tua itu sambil menepuk dahi.

Si pemuda bertambah-tambah bingung, dan bertanya."Apa kaitannya semua ini dengan pertanyaan pertama saya tadi?"

Lelaki tua itu terus berdiri.Sambil bercekak pinggang dan biji matanya dijegilkan,lelaki tua itu menjerit."Saya tak mau mempunyai menantu macam awak, jam pun tak mampu nak beli"

MORALNYA: Jangan kita jadi macam pakcik tua ini bila dah tua nanti...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan