Halaman

Jumaat, 14 Januari 2011

CERITA SAYA: Pentingnya Sijil SPM dan Bahasa Melayu

CERITA SAYA: Pentingnya Sijil SPM dan Bahasa Melayu: "Dua hari lepas, saya sembang dengan seorang pensyarah ( Prof.Madya) Uitm. Dia kata.peperiksaan SPM sangat penting.Budak sekolah jangan main-main semasa SPM,kena belajar sungguh-sungguh supaya berjaya.Jangan sampai gagal baru menyesal.

Bersungguh-sungguh dia ceritakan apa yang dialaminya.Katanya,dulu semasa mula jadi pensyarah(dia diterima secara bersayarat) sebab tak kepujian BM spm.Dia diberi tempoh setahun sahaja,jika masih tidak kepujian, jawatan pensyarahnya akan di tarik balik.Dia tak ada pilihan,mesti belajar balik BM dan untuk itu,dia membeli semua buku berkaitan Bm spm dan belajar.

Pada hari peperiksaan,dia mengambilnya di sebuah sekolah menengah bersama-sama pelajar-pelajarnya.Ada pelajarnya bertanya,"Encik datang ke sini nak jaga peperiksaan ke?"Pensyarah tersebut menjawab dengan selamba,"bukan,datang nak ambil exam lah"Pelajar-pelajar tersebut melihat pensyarah tersebut macam tak percaya.

Semasa menunggu keputusan diumumkan,dia bimbang dan takut jika gagal lagi .Pada hari keputusan diumumkan,dia dengan tangan gementar memegang cermin mata dan melihat slip pepriksaannya.Syukur dia dapat C3(kepujian)Katanya,dia sangat gembira dan itulah saat yang dia tak akan lupa seumur hidupnya.Tak boleh nak banding gembiranya ketika itu dengan mana-mana kejayaan yang lain .

Tapi katanya..dia tetap sedih kerana ada kawannya sampai bersara masih gagal untuk mendapat kepujian BM spm sedangkan orangnya hebat dalam kepakarannya di Universiti( tapi BM tak kepujian).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan